Bazy danych: listy filtrowane w planowaniu

Pomimo swoich licznych funkcjonalności, użycie baz danych niezwykle rzadko wychodzi poza zastosowania typu książka telefoniczna, segregator z fakturami, lub spis odbytych spotkań z klientami. Bazy danych często traktowane są jako forma dowodu pracy handlowców, a ich aspekt związany z planowaniem i wyszukiwaniem rynkowych szans leży odłogiem.

Tymczasem większość baz danych umożliwia generowanie tzw. list filtrowanych, tj. pogrupowanych wg pól zestawień rekordów dowolnie wybranych przez użytkownika. Sporządzenie takich list umożliwia bardzo efektywne planowanie działań sprzedażowych i marketingowych. Listy filtrowane pozwalają m.in. na:

  1. przygotowanie efektywnych pod względem kosztowym tras handlowców (ang. routes),
  2. ustalenie priorytetów odwiedzania klientów w przypadku dalszych wyjazdów (np. routing wg kodów pocztowych),
  3. przygotowanie kampanii emailingowych,
  4. analizy statystyczne i budżetowe planowanych i zakończonych kampanii promocyjnych.
Metoda:
  • dyskusja nt. bazy danych (25%), metodyka sporządzania list (25%), feedback i dyskusja (50%)
Adresaci:
  • pracownicy działów handlowych, sprzedaży, promocji, marketingu i działów obsługi klienta
Liczba godzin:
  • wersja podstawowa: praca domowa + 1 dzień szkoleniowy (6 godzin)
  • wersja podstawowa skrócona: 3 godz.